Rowerem po Borach Tucholskich

Na obóz rowerowy w 2022 r. członkowie KTK „Szprycha” PTTK Łowicz wybrali jeden z największych kompleksów leśnych w Polsce czyli Bory Tucholskie. W dniach 8-15.08.2022 r. pokonali ok. 370 km. Pierwsza część wyprawy to tereny Parku Narodowego Bory Tucholskie i Zaborskiego Parku Krajobrazowego. W trakcie podróży na pierwszą bazę noclegową, zwiedziliśmy Muzeum Borów Tucholskich w Tucholi. Ekspozycja obejmuje zarówno historię miasta, a także życie dawnych mieszkańców puszczy. Głównym punktem drugiego dnia było miasto Chojnice i Muzeum Historyczno-Etnograficzne ze zbiorami poświęconymi historii oraz tradycjom borowiackim. Przy rynku uwagę zwrócił neogotycki gmach ratusza. Po drodze, w miejscowości Zapora zobaczyliśmy jedyną w Polsce schodkową zaporę. Kolejnego dnia pojechaliśmy do miejscowości Leśno, w której znajduje się drewniany kościół Podwyższenia Krzyża Świętego pokryty gontem i jest on najwyższą drewnianą świątynią w Polsce. Czwartego dnia dotarliśmy do Człuchowa, gdzie mieści się drugi po Malborku największy zamek krzyżacki w Polsce. Jest on siedzibą Muzeum Regionalnego z licznymi wystawami, a wysoka wieża zamkowa jest świetnym punktem widokowym i można na nią wjechać windą. Piątego dnia opuściliśmy bazę w miejscowości Antoniewo i przemieściliśmy się na drugi punkt noclegowy do Nowej Kiszewy. Po drodze zwiedziliśmy Rezerwat Przyrody Kręgi Kamienne w Odrach, jest ich 12 zbudowanych z pionowo ustawionych głazów. Dookoła kręgów odkryto ok. 30 kurchanów i ok. 600 grobów. Kolejnego dnia objechaliśmy Jezioro Wdzydzkie, a głównym punktem był Kaszubski Park Etnograficzny we Wdzydzach Kiszewskich. Jest to najstarszy w Polsce skansen założony w 1906 r. i znajduje się w nim ponad 50 obiektów z Kaszub i Kociewia: zagrody, dwory, kościoły, wiatraki, kuźnia, szkoła, karczma. Ostatniego pojechaliśmy do Będomina, gdzie w XVIII-wiecznym dworku urodził się Józef Wybicki. Obecnie mieści się tam Muzeum Hymnu Narodowego z pamiątkami po twórcy hymnu. Uwagę przykuwa ekspozycja złożona z najstarszych płyt gramofonowych z nagraniami „Mazurka Dąbrowskiego”, „Roty” czy „Warszawianki”, gramofony z początku XX w., a także unikatowe śpiewniki i zbiory nut. Tego dnia odwiedziliśmy Kościerzynę i Muzeum Ziemi Kościerskiej oraz Muzeum Akordeonu ze 140 zabytkowymi i współczesnymi tymi instrumentami. Jeżdżąc po Borach Tucholskich podziwialiśmy piękno tego terenu z licznymi zbiornikami wodnymi.

Tekst: TW, zdjęcia: KTK “Szprycha”